lördag 1 september 2012

Hipp hipp hurra!

jajamensan..nu är i vi igång.
Redan igår kväll insåg vi att vi missat en sak. Lunchen. Vi brukar vara duktiga och rediga och äta gårdagens middag till lunch...Men gårdagens middag var liksom besudlad med kassler...Så det gick inte
T undrade om det inte gick att bara pilla bort kasslern men det fick han bassning på fingrarna på...Fuska redan första dagen?! Nä vet du vad!
Alla mina fina listor hade missat första lunchen...Suck!
T som jobbade idag (och inte kunde vänta på någon matlagning) fick med sig äggsmörgåsar med ost på.
Jag och underbarnen tuggade i oss pastaskruvar med zuccini och lök i nån cremefraichesås...Stora Liten tyckte det var sådär...och det var ju inte så spännade. Denna måltid som liksom skulle öppna vår vegetariska resa på riktigt...(frukost i min värld är liksom köttfri oftast som oftast ändå så den räknas inte..)
Eftersom måltiden inte var planerad så tänker jag därför glömma den  (poff borta!) och inte skriva ut något recept på den...

Detta med recept då ja...
jag är löjligt dålig på att skriva recept...jag är även löjligt dålig på att följa dem... Jag tittar gärna på roliga recept och sedan skenar jag iväg: kanske lite västerbottenost skulle funka eller varför inte floffa i lite färskost, lite vin och (alltid alltid) vitlök.... Ja ni hör ju....
Efter att jag fått hålla på så är basreceptet inbäddat i allsköns godsaker så att receptskribenten skulle riva sitt hår (om hen nu har hår alltså...alla har ju inte det...)
Jag är dessvärre lika dålig på att använda mig av traditionella mått... När min man frågar hur mycket han ska ha av något så brukar han få svar som "ta ett gäng" eller "häll i tills det räcker"
Jag anar att detta inte fungerar så bra som måttangivelser i recepten på den här sidan (även om det skulle se kul ut) så det är bara att skärpa sig och fundera på hur mycket jag faktiskt använder när jag lagar mat...
Men det får mig faktiskt att undra vad som kommer bli den största utmaningen. att inte äta kött eller att faktiskt skriva ner recept.... MEN jag har ju lovat att skriva ner recept så det är ju bara att köra....

Dagens middag blev Sheperds pie, den lammvänliga sorten. För som inte fattade det där skämtet så kan jag meddela att i riktig traditionell sheperds så ska det vara lammfärs...och det är det alltså inte i min...
Eftersom det är min mans födelsedag idag (japp vi startade på hans b-day...grymt tycker vissa, coolt tycker vi...) och shepereds pie är hans favvorätt så var jag lite nervös...Tänk om hans favvorätt skulle bli äcklig, på hans födelsedag dessutom....
Det blev den INTE, den blev huuuuuur god som helst. Tricket var dock att låta den svalna  för då kom smakerna fram mer...(är detta typiskt för vegfärs??)
Jag har gjort som jag ovan beskrivit, tagit ett grundrecept och kört i lite själv vad jag gillar...Receptet går att förändra och utveckla hur mycket man vill...

Lambfriendly sheperds pie

4 portioner

400g färs (jag använde mig av Anamma)
1gul lök
1 röd paprika
1 buljongtärning (grönsaksbuljong så klart)
1dl rött vin
hackad färsk rosmarin
flingsalt
svartpeppar, malen

8 potatisar
1/4 purjolök
 2msk margarin/smör
3msk smaksatt färskost (jag använde vitlökssmak)
1 dl creme fraiche
1ägg
2dl riven ost
salt

Sätt på ugnen på 225grader.
Skala potatisen, hacka purjolöken och koka dessa tillsammans tills dess att potatisen är mjuk.
Lägg i fettet, färskosten, creme fraichen  och saltet och mosa till en bra konstistens. Tillsätt sedan ägget och sedan hälften av osten.

Hacka lök, paprika och tomaten (var för sig)
Stek löken tillsammans med färsen. Tillsätt vinet och buljongtärningen och låt det koka in i färsen. Tillsätt sedan paprikan och kryddorna. Låt det få puttra nån minut och tillsätt till sist tomaten.

Bred ut färsblandningen i en ugnsform och lägg sedan moset ovanpå. Strö på det sista av osten och kör in i ugnen. Baka den tills dess osten blivit bubblig och fått färg.

Sätt er sedan ner...låt det svalna (passa på att prata med någon trevlig, kanske dig själv om inget annat sällskap erbjuds..) Sedan njuuuut!

Så nu är det gjort. Första receptet.....nerskrivet...Imponerande eller hur!
Nu ska jag gå och pussa lite på födelsedagsbarnet....
Tjingeling


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar