onsdag 12 september 2012

jo jag lever...

Hoppsan, nästan en vecka mellan inläggen...så blir det när följande faktorer samverkar:
1. Borta över helgen hos mor, trevligt men inte bloggvänligt...
2. Maken jobbar sjuuuukt mycket denna vecka...
3. Pigga och livliga barn som inte tycker moderns ska sitta vid datorn
4. Ett internet som krånglar...

Nu har det gått 1,5 vecka in i projektet...känner mig varm i kläderna och inte lika trevande i affären. Det har även blivit en mer naturlig process kring bestämmandet av måltiderna...inte så mycket tanke kring vad som INTE får vara i...utan mer vad jag faktiskt är sugen på. Visst är det häftigt ändå hur fort hjärnan anpassar sig....

En av de kommentarer som trillat ner är det inte är någon mening att låta bli kött en månad...att det är för lite tid eller helt enkelt inte ger någon riktig effekt. Flera stycken har argumenterat att om att visst är det mysigt med projekt MEN om jag nu ska lägga energi på nåt så borde det åtminstone  "ge" nåt...
För er som känner så kan jag ge följade mattexempel:
En medelsvensk äter i genomsnitt 86kg kött om året. (För att underlätta så låtsas vi att både jag och T är just medelsvenskar.)
86x2=172kg om året
172/12= 14.333kg/månad
Så om man tittar rent matematiskt (och förenklat) på det så innebär det att genom att bara 2 personer avstår från kött 1 endaste månad så är det över 14 kg kött som inte blir uppätet.
14kg.
Det är ganska många kg ändå...bara på att vi inte äter den där hamburgaren, köttfärssåsen och fläskfilén under september.
14kg, det är ungefär 28 st vanliga fläskfiléer a 500gr styck....Tänk er och lägga dem på hög...Då ser det plötsligt inte så lite ut längre...
Det är i sådana här stunder som jag önskar att jag hade Anna Skipper (ni vet från "du är vad du äter"...) här som kunde demonstrera med ett läskigt bord fyllt av fläskfilé eller typ ett badkar med 14 kg köttfärs....bara för att göra det tydligt.....
Så kom ihåg ni som vill förändra saker men inte känner att det är lönt...ett steg framåt är ändå ett steg längre än när man står stilla....

För att inte förstöra matlusten lägger jag sålunda Anna Skippers bord åt sidan...
Just nu är det ebb i kassan...ordenligt...väntar på utbetalning från FK som plötsligt bestämt sig att de vill ha nya inkomstuppgifter från min arbetsgivare trots att jag fått föräldrapenning sedan januari....Detta statliga verk slutar aaaaaldrig förvåna mig...
Hur som helst denna ebb gör att Fru L´s matfantasi sätts på prov...Jag fick helt enkelt leka leken: vad finns det i skåpet.....Jag lekte denna lek ganska frekvent när jag studerade men är lite ringrostig...Men efter en del rotandes så blev det en mexikanskinspirerad soppa med tomat och majs....

 

Nachotoppad tomat och paprikasoppa med chili och majs


4pers

2 burkar krossade tomater
1 stor lök (eller 2 små)
2 röda paprikor
3dl vatten
3 msk tomatpuré
1/2 dl salsa eller chilisås
1 krm chilipulver
1 buljongtärning
1/2 pkt tackokrydda
2 burkar majs
ev salt

1/2 pkt nachochips
1dl gräddfil

Hacka löken och fräs den i olja eller smör tills den är genomskinlig. Hacka även upp paprikorna i små kunber och dem fräsas med löken på svag värme. Tillsätt de andra ingredienserna förutom majset. Låt detta koka i minst 30 min på svag värme.  Mixa soppan slät, smaka av om det behövs salt och tillsätt sedan majset.

Lägg upp soppan i vackra soppskålar eller koppar och tillsätt ca 2 msk gräddfil i varje portion. Krossa några nachochips över soppan och servera omedelbart.

För er som undrar hur soppan blev så kan jag meddela att den blev fantastisk.
Faktiskt.
Bägge sönerna älskade den (Lilla liten fick dock utan salt, chips och chili....och med ris....Ni vet Bebisar, alltid ska de kräva specialmat....) och mannen kom hem och tog några chips och svepte i soppan med kommentaren -Åh jag kan inte sluta äta....
Så fattigt behöver inte betyda tråkigt...

Och ni som är fattiga men rastlösa...Passa på att plocka rönnbär och släng i frysen...de går att göra fantatiskt god gele av...det enda som behövs är syltsocker, lite äpplen och glasburkar...
Rönnbären måste dock antingen varit med om några frostnätter (eller som mina) vistats lite i frysen....Ha rman dem i frysen kan man dessutom välja när man gör gelen...det måste inte vara prick nu....
Har ni dessutom turen att som jag ha ett stort härligt plommonträd i trädgården så plocka några och kärna ut och släng även dem i frysen...När vintermånaderna kommer så kan ni överraska Kung Bore med att göra en sensommarpaj...(kanske skrämmer ni honom på flykten då...)

Tjingeling!!




2 kommentarer:

  1. Mmm vilken god och fin soppa! Jag <3 billiga mattips! Och tycker att en månad utan kött är jättebra och ett stort steg i rätt riktning. Heja er! Puss /Hugo

    SvaraRadera
  2. 7 kg kött per person i månaden är skrämmande mycket om du frågar mig....
    Har räknat lite och om man har 1 dag i veckan helt köttfri så "sparar" man ca 11,5kg/år....Varje hushåll med 2 vuxna sparar alltså 23 kg per år...på bara 1 dag i veckan...Coolt tycker jag....

    SvaraRadera