onsdag 5 september 2012

Marmelader och förhastade slutsatser...



Marmelader,
det är lite utav min grej faktiskt. När jag inte vet vad jag ska göra så gör jag en marmelad, gärna en ny sort. Kiwi, ananas och syren..allt kan man ju för sjuttsingen göra marmelad på...ja egentligen borde jag göra en marmeladblogg men risken finns att vårt hem skulle flöda över av små burkar och kletiga fruktblandningar som ett resultat av min jakt efter den perfekta marmeladen. Och även om min käre man har ett tålamod som en ängel så har väl även han sina gränser så det ska jag nog låta bli... (har inte kommit så långt att jag väljer marmelader framför äktenskapet...)
 Men ärligt, marmelader....mmmm.... Men jag brukar chockas över priserna på delikatessmarmelader som brukar ligga genomtänkt placerade vid delikatessdiskarna. Lätt att man kan få betala 60 kr för en liten burk (som i storlek påminner om de där burkarna man fick vid hotellfrukostarna förr om åren..) Varför dessa hutlösa priser? För vad vill jag fråga? Nu ska jag inviga alla er i en hemlighet:   
Det är varken svårt eller dyrt att göra egen marmelad....Jag vet att det finns massa saker som folk säger är jättelätt men sedan visar sig supersvårt och absoluuut inte värt att ens försöka sig på ..typ sy egna kläder eller göra egna möbel av lastpallar..Men jag lovar, det är enkelt!

  Jag älskar saker som folk tror är komplicerade (och därmed blir impade av att man gjort dem ) men som egentligen är väldigt lätta. Marmelader tillhör verkligen denna kategori. Det svåra är att bestämma vad för marmelad man ska göra....Sen är det bara att köra..rensa rensa och hacka hacka hacka, ner med frukt och syltsocker i kastrull och vispelivisp kokelikok...sen är det klart!
Ja SÅ enkelt är det. Ner i snygg burk och plötsligt har du värsta bästa presenten (som kommer oooooas och aaaaahas kring...)

Idag var jag lite rastlös så idag blev det marmeladkok. Jag brukar nästan alltid ha syltsocker hemma just in case andan faller på...
Valet föll på en personlig höstfavorit, nämligen äppelmarmelad (recept kommer nedan).
Jag och Stora Liten äter drösvis på gröten varje morgon och annars passar den perfekt att göra äppelpaj på. Att göra syltgrottor med denna söta och härligt kanelsmakande sylt är ett annat tips.

Mor Saras äppelmarmelad

1 kg äpplen
1/2-1 kg syltsocker (beroende hur söt och hur fast marmelad man vill ha)
2 msk kanel
1 tsk vaniljsocker
1 dl vatten

Skala och kärna ur äpplena och hacka upp dem i önskad storlek. Häll dem i en kastrull tillsammans med de andra ingredienserna. Rör om väl så att sockret blandas väl. Koka upp under omrörning och låt det sedan småputtra tills dess att äppelbitarna är genomkokta och mjuka.

Nog om marmelader för idag och istället vänder vi oss mot dagens huvudmål: middagen...
Efter gårdagens trashning av ersättningsprodukter så är det nog inte bara ett ögonbryn som höjs när jag meddelar att dagens middag består av quornfiléer...Och kanske höjs det ännu fler ögonbryn när jag erkänner att det blev gott...
Glatt överraskad blev jag över detta och lika överraskad över att Stora Liten med stor aprit smaskade i sig quornet. Han frågade dock vad det var för nåt...och ja jag svarade nåt i stil med att -det är nästan kyckling. Han tittade då på mig med sina stora bruna ögon och konstaterade sakligt
-Nä mamma det ÄR inte kyckling, vad är det mamma?
Vad svarar man på det? Det är...svamprotein...som är vad???? Hrm...jag anar att detta bara är början på en fantatiskt härlig men oändlig våg av frågor...
Innan jag ger er receptet på dagens middag så måste jag bara få berätta att jag blev lite stolt idag över min man och hans inställning till detta projekt. Idag hade han tydligen varit sugen på något gott och sett fina wienerbröd i affären. Men eftersom han inte visste om de innehöll nåt gelatin eller dylikt så lät han bli att köpa ett...
Men inget mer snack nu utan nu tänker jag helt enkelt presentera dagens härliga onsdagsmiddag:



Fru L's dubbelpanerade quornfiléer
med potatismos, champinjonsås, gröna ärtor och hemmagjord pressgurka



4 pers


Potatismos med purjotwist

8 potatisar (mjöliga)
1/2 purjolök
1 vitlöksklyfta
2 msk smör
 1dl mjölk
salt och peppar

Skala och koka potatisen tillsammans med purjolöken och vitlöken. Häll av vattnet och mosa sedan tillsammans med smöret och mjölken till önskad konstistens.

Champinjonsås

7 medelstora champinjoner (gärna öppnade för mer smak)
1 charlottenlök
1 buljongtärning (grönsaks)
4 dl vispgrädde

Borsta av champinjonerna och skiva dem. Lägg dem i en kastrull stek dem på medelvärme. Rör om tills dess att de börjar vätska sig och inte fastnar längre. Koka dem på svag värme tills vätskan är borta. Hacka charlottenlöken. Lägg i en klick smör i kastrullen och tillsätt löken. Låt löken bli genomskinlig och tillsätt grädden, buljongtärningen. Låt såsen koka på svag värme minst 40 min gärna längre. Smaka av med salt och peppar. 

Pressgurka

1 slanggurka
2 tsk salt
2 msk vinäger
3/4 dl vatten
1 msk socker
1 krm vitpeppar

Skiva gurkan tunt. Lägg skivorna i en bunke och strö på salt. Låt gurkan dra i ca 30 min. Sila sedan bort vattet som dragits ur gurkan. 
Blanda resten av ingredienserna  och häll över gurkskivorna. Låt gurkan stå kallt, gärna över natten.

 Dubbelpanerade quornfiléer

4 frysta quornfiléer

1/2 dl ströbröd
1/2 dl mjöl
1 ägg
salt och peppar.
smör/margarin/olja

Knäck ägget i en skål och vispa det med en gaffel el dylikt. Blanda ströbröd, mjöl och salt och peppar på en tallrik. Låt filéerna tina en aning och doppa dem sedan i ägget. Vänd dem i mjölblandningen ordentligt så att hela filéen är täckt. Stek sedan på medelvärme tills qouornet är genomvarmt.

Servera allt tillsammans med gröna ärtor.

Detta var verkligen jättegott! Med paneringen påminde quornet lite om schnitzel och tillbehören förstärkte verkligen denna känsla. Ja jag får nog omvärdera det där med quorn ändå....

Natti natt...

 

3 kommentarer:

  1. Åh vad gott det lät och väldigt snygg bild dessutom! Ser fram mot att få fler veggotips och mer kring marmeladerna också. Ungefär hur lång tid tar själva små-puttrandet innan marmeladen är klar?

    Kram!
    //Gemmauppochner

    SvaraRadera
  2. Tack för fin feedback!
    Angående marmeladen...Tiden är lite beroende på hur stora äppelbitar du har...men minst 10min i alla fall...
    Och oroa dig inte om den är rinnig och lös...den stelnar när den har svalnat...
    Och ett annat tips är att använda den för att fylla croissantdeg och ha vaniljvisp till...såååå gott

    SvaraRadera
  3. Kan du inte bara säga quorn när stora Liten frågar vad det är? puss! Hugo

    SvaraRadera