fredag 31 augusti 2012

Förspel

Idag tillhör jag carnivorerna, köttätarna....rovdjuren.
Smaka på ordet: rovdjur. Det får en att tänka på lejonkäftar, vargattacker och stackars springande antiloper och rivna lamm. Ordet får en kanske inte att tänka på mina snygga retrobestick eller vackra grillkvällar i solen. Och ändå så är det så det är. För trots att jag köper min  snygga grillskiva på ica så tillhör jag rovdjuren. Top of the food chain.
Idag alltså.
Imorgon tillhör jag dock nåt annat..."köttätare i vila", "test-herbivor" eller "månadsvegetarian". Kalla mig vad ni vill men no meat for me.
Japp.
Från och med midnatt och hela september månad får köttnedbrytarenzymerna leta annat jobb. Inget kött och inga köttprodukter på hela månaden. Måletär att vi i vår familj ska äta mer vegetariskt även efter denna månad...

Varför? Frågan kommer direkt, för trots att vi är vid året 2012 så är kött för många en helig ko. Och att helt välja bort kött (även bara för en månad) är tydligen något oerhört konstigt, märkligt och onaturligt...
Så varför? Önskar att det räckte för omgivningen med att svara som min man brukar svara : Varför inte?
Men det gör det inte.
Jag gillar kött. Så det är inte smaken som det är fel på.
Det är inte heller en moralisk övertygelse om att det är fel att äta en annan levande varelse.
Jag tror att människan är skapd att äta kött (för den som gillar det alltså...)
MEN tror inte vår skapare tänkte sig att vi skulle sätta i oss 86kg/ person och år...
86kg i genomsnitt i Sverige...Helt galet...Och lets face it, hela köttindustrin är en börda för vår miljö och en skam för vårt samhälle.Vi har tappat respekten för djuren och deras värde. Så även om vi i familjen L  förstår att vi är bara en familj i raden av miljoner så måste man ju börja nånstans...Vi kan ju bara ta ansvar för vårt...

Detta med en hel månad var min mans förslag...och han är en riktig köttis...tro mig! Men när t.o.m. han är beredd att ge upp sin hamburgare, sina köttbullar och sitt bacon, då finns det hopp att vända trenden!

Så nu gör vi ett försök och jag ska ärligt säga att jag har laddat i veckor....
Jag älskar förspel. Sån här blir jag alltid när jag ska dra igång ett projekt vare sig det handlar om att gifta sig, renovera hemma eller som nu äta mer vegetariskt. Det skrivs listor, det söks på internet och det pratas, pratas och pratas om det. Har sen vi bestämde oss att köra detta projekt nämligen planerat, letat recept och pumpat mina nära och kära veggisar på recept, tips och hurrarop....
Idag var vi och handlade...så nu är kylen och frysen fylld av vegofärs, qournprodukter och vackra grönsaker som zuccini, aubergine och broccoli...
Och imorgon börjar vi. Från köttisar till veggisar....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar