torsdag 6 september 2012

Utan stress och utan fetaost...

Nu är det vackert ute. Det är krispigt i luften och det är som att naturen liksom andas ut i en härlig suck efter sommaren. Det trista är att folk verkar göra tvärtom... Jag ser runt mig att tempot trappas upp. Folk har nåt jagat i blicken, som om den överfulla almenackan fastnat bakom näthinnan.
Ibland så slår det mig hur exceptionellt dåliga vi människor är på att utnyttja livet....Vi låter oss fastna i trista konflikter och väljer att lägga vår kraft på att tänka på allt som vi borde hinna istället för att le åt det som vi faktiskt åstadkommer. Och tro för Guds skull inte att jag på några sätt och vis  är bättre...Nä, jag är duktig på att stressa för ingenting och jag kan ligga och älta ett samtal och fastna i någon smet av kränkta och arga känslor när jag borde sova....Men just nu när jag är föräldraledig så måste jag ändå säga att jag är någon annanstans. På en plats där jag hinner njuta av naturen, hinner glädjas åt att Lilla Liten har fått sin första lilla tand och en plats där jag är orkar vara lycklig över en sån enkel sak som att få åka bil med maken, även om det bara är 20 min till Täby....
Jag var på jobbet och hälsade på idag, vilket ioch för sig var väldigt trevligt men det påminde mig också om att snart ska jag också ha en almenacka innanför ögonen. Tänkte bara se till att fylla näthinnan med massa underbart först så det finns lite annat att titta på samtidigt...

Jag åt lunch på jobbet idag och hade med mig rester från gårdagens härliga måltid. Och snacka om stor besvikelse, biiiiiig time. Det som igår smälte i gommen smakade plastigt och konstigt. Dagens lärdom, quorn må vara jättegod nypanerad..som matlåda funkar det INTE.

Men något som jag anar kommer t.o.m smaka bättre imorgon är dagens middag, Auberginelasagne. Receptet har kommit från den person som inspirerat oss till att göra detta nämligen barnens Gudmor. Hon har varit vegetarian sedan...ja lääääänge och har bidragit med veg.kunskap, recept och massa härligt pepp.
Dock så måste jag säga att oförutsedda händelser gjort att det blev vissa ändringar i ursprungsreceptet. I receptet skulle det nämligen vara fetaost i lasagnen och creme fraiche ovanpå.
På grund av att vi redan använt och ätit upp den fetaost som inköptes för en vecka sedan så traskade jag och barnen till affären för att köpa ny. Men de hade inte ingen, inte ens sån där i olja med oliver. Inte ett endaste paket. Ägaren i affären berättade att det rådde brist på fetaost, keso och liknade ostar på grund av att alla efter semestrarna börjat med dieter där du äter mycket ost såsom LCHF. De säljer tydligen slut snbbare än vad mejerierna hinner tillverka ny. Heeeeeelt otroligt och lite ledsamt på nåt sätt...Att hela svenska folket kollektivt satt igång med att banta...(förlåt, jag menar gjort livstilsförändringar....). Fast hellre att det är slut på ost än att folk köpt slut på lagret av ångestabletter eller sprit....
Ialla fall ingen fetaost till oss....Så det fick bli färskost istället med vitlökssmak. Och creme fraichen som stod i kylskåpet och snällt väntade på att användas i lasagnen visade sig vara gräddfil.....så det fick bli mozzarella på toppen istället...




(Nästan som) Hugos Auberginelasagne  



4 pers

2 burkar krossade tomater
1 lök
1 zuchini
1 gul paprika
1 aubergine
1 buljongtärning (grönsaks)
2 vitlöksklyftor
1 kruka färsk basilika
1 tsk socker
svartpeppar
ev salt
olja/smör (att steka i)
1/2 paket lasagneplattor
2 pkt mozarellaost
200g smaksatt färskost
2 dl riven ost

Hacka löken och vitlöken smått och fräs i smör eller olja på låg värme tills den är genomskinlig. Hacka zuchinin och paprikan i små kuber och låt dem fräsa med löken någon minut. Häll sedan på de krossade tomaterna och tilsätt buljongtärningen, socker. Låt såsen koka i minst 20 min (gärna mer) och tillsätt sedan peppar och 2/3 av basilikan. Salta vid behov.

Skiva auberginen i tunna skivor och stek dem i olja tills de är mjuka. Lägg dem på ett papper och torka av dem lätt.  Lägg tomatsås i botten och sedan lasagneplattor ovanpå. Varva sedan  aubergineskivor, tomatsås, vitlöskost, mozzarellaost och plattor. Avsluta med ett lager av tomatsås, mozzarellaost och den rivna osten. Till sist strö på resterande av basilikan.
Gratinera i ugnen i c:a  30 min på 225grader.

Servera med tomat och basilikasallad.

På nåt sätt så kan nog de flesta räkna ut att det blev gott...Nästa gång ska jag dock följa receptet...
Men det är roligt hur många av dessa recept som vi redan känner att vi kan lägga i vår vardagsrepetoar....vilket var en stor del av poängen med att göra detta...
Imorgon är det dags för fredagsmys..all day long!

Tjingeling


1 kommentar:

  1. din auberginelasange var säkert hundra gånger godare än min! Hugo

    SvaraRadera