tisdag 4 september 2012

Insikter


Idag är det vår bröllopsdag. Japp, vi firar tydligen "papper"...(för den oinsatte så betyder det 2år...). Och det firade vi med att besöka den vegetariska pärlan på söder, nämligen Hermans. Restaurangen på Fjällgatan  bjuder på en härlig helvegetarisk buffé och dessutom en gudomlig utsikt över vackra stockholm.
Som efterrätt så smög vi ner till chokladfabriken på Renstiernasgata och köpte 2 lyxiga och mumsiga praliner var. För den chokladintresserade läsaren kan jag berätta att jag åt stjärnanistryffel och en ljus tryffel med nyponmarmelad. Jag tillhör ju dem som t.om. kan knapra blockchoklad om behovet sätter in men visst är det underbart att ge chokladtrollet kvalitetsknark då och då...(för även det måste ju får fira bröllopsdagen...) 

Besöket på Hermans fick mig dock att komma till en insikt. Nämligen att jag gillar vegetarisk mat, väldigt mycket men att jag är inte så förtjust i ersättningsprodukter (som t.ex. quorn eller sojakorv). Det är egentligen inte så mycket smaken som jag inte gillar utan snarare att jag får en känsla av olust när jag äter ersättningsprodukter.. Som att någon försöker luras liksom...(Samma känsla får jag när man äter sötningsmedel som ska vara istället för socker.)
För istället för att fylla avsaknaden av den äkta varan så får det mig bara att tänka på att det inte är kött utan något som försöker likna kött...Hela måltiden blir en maktkamp mellan tankarna...För någonstans så vill jag gilla det. Tänk vad fantastiskt det vore om något som inte är kött kunde smaka just kött. Att inga djur skulle behöva lida för den där grillskivan elller filén... Men när jag sitter där på Hermans med min indiska gryta med quornbitar så är det inte så. Det smakar inte kyckling, jag vågar knappt känna vad det smakar...Jag liksom lindar in bitarna i såser, ris och annat för att dölja känslan av vad jag äter men ärligt så funkar det inte...Jag gillar nog bäst mat som inte försöker imitera nåt annat helt enkelt...

Dagens andra insikt kom på chokladfabriken. När jag stod där och den skjortklädda expediten snyggt plockat ner min tryffel med nyponmarmelad så slog en tanke mig plötsligt. Kan jag äta detta?
För så är det kära läsare: att stiga ur den trygga allätarklubben är att behöva syna vad man stoppar i munnen i sömmarna. Att aldrig släppa fokus. I affären måste man läsa på innehållsförteckningen..på alla produkter även de du tror är safe. På restaurangen måste man fråga servitören (och be till Gud att hen vet vad de stoppar i sin mat) För kött är inte bara skinkskivan på mackan eller entrecoten på tallriken. Köttprodukter finns lite här och var. På naturliga ställen som i falukorven men även i otroliga ställen som i den gudomliga pannacottan. Japp ni läste rätt.
I nåt så lent och ljuvligt som pannacotta finns det kött, ja eller köttprodukter. För det som i regel används för att få pannacotta att stelna är gelatin och gelatin görs av köttbiprodukter som t.ex. ben och hud från gris och ko...alltså sånt som blir över så att säga... Även i vissa marmelader används gelatin...och det för mig tillbaka till chokladfabriken...För i den söta lilla pralinen som låg i påsen kunde det ju finnas gelatin...
Så för att faktiskt veta om  vad man får i sig så måste man läsa på innehållsförteckningar och för att förstå vad innehållsförteckningen betyder så måste man lära sig vad de olika produkterna är för något...så att man till slut kan avgöra om det är något man bör stoppa i munnen. Något en allätare aldrig måste lära sig..
Vad nyttigt det är att skifta fokus....
(och  för den chokladfixerade läsaren: nej pralinen innehöll ej gelatin utan gick absolut att stoppa in i munnen...god var den dessutom!)
Trots mitt allmäna ogillande mot ersättningsprodukter så måste jag erkänna att dagens middag , nachotallrik,  fick baseras på en sådan nämligen sojafärs av märket Anamma...men det är i och för sig den produkt jag gillar bäst (hitintills). 
Nachotallrik är ju bra mat på det sättet att alla får ta vad de faktiskt vill ha på och även hur mycket av varje sak de vill ha...så därför har jag inte skrivit ut exakta mått på de grönsaker jag har valt...för det är ju så olika beroende på vem man är...

Nachotallrik med hemmagjord salsa


4 pers
400g färs
1 pkt tacokryddmix (lusläs innehållsförteckningen)
riven ost
isbergssallad
gurka
tomater
majs
lök
paprika
nachochips med ostsmak
gräddfil

Hacka grönsakerna och bryn sedan färsen tillsammans med kryddmixen. Gratinera färsen i ugnen med osten ovanpå tills dess att osten smält. Lägg nachochipsen underst och strö sedan grönsakerna ovanpå. Lägg försiktigt den gratinerade färsen på grönsakerna och klicka sedan gräddfil och salsa (se recept nedan)ovanpå detta.

  Salsa
3 tomater
2 lökar
3 vitlöksklyftor
1 kruka färsk koriander
1 msk socker
3 msk vitvinsvinäger
1 krm spiskummin
1 finhackad chili
3 msk tomatpuré
salt
finmald svartpeppar

Finhacka grönsakerna, chilin och koriandern och blanda tillsammans med resterande av ingredienserna i en skål. Låt stå och dra innan servering. 
Om du vill ha en krämigare variant, ta och ge salsan en omgång med mixern... 

Nachotallrik är ju alltid nachotallrik även om färsen inte kommer från någon ko utan från soja. Det var dagens 3.e insikt....Min man sa att han kunde tänka sig att byta ut vanliga färsen mot sojafärs även framåt...nån gång i alla fall...
 Dags att gå till sängs. Tänkte avsluta med mitt favoritcitat:

"All you need is Love- Love is all you need"

1 kommentar:

  1. Min reflektion på det här med ersättningsprodukter är följande: Kanske tar det mer än ett par dagar att vänja sig vid en annan livsstil? Kanske är det inte din grej men det är nog lite knepigare då att äta vego om du dissar både baljväxter och ersättningsprodukter. Och kanske ska du testa några fler innan du dissar? Jag känner att endel ersättningsprodukter smakar konstgjort men det är iallafall ingen som behövt sätta livet till för att jag ska stoppa det i flabben. Och hur äkta är egentligen falukorv? puss! Hugo

    SvaraRadera