söndag 2 september 2012

Vad mycket vi människor gör utan att vi reflektera över varför...Det går liksom bara av farten. Det kan vara allt ifrån ordval till vad vi stoppar i oss...
Min kära syster (för övrigt en fantastisk kock) ifrågasatte klokt varför jag hade ägg i potatismoset till sheperds pien. Och mitt svar var lika enkelt som egentligen dumt: -för att det står så i receptet. Men hon gav sig liksom inte och frågade:-men vad fyller ägget för funktion???
Det var en mycket bra fråga så jag googlade det hela och enligt de svar jag fann så var anledningarna att moset skulle få finare färg i ugnen (gulan) och att det skulle bli ett fastare mos (vitan).
Men som min syster så smart påpekade så behövs ju  fastheten bara om man spritsar på den och inte när man bara slabbar på moset ovanpå (som jag gjorde..) och färgen får ju moset av osten....
Så hädanefter tänker jag skippa ägget...Ska en höna behöva trycka ut ett extra ägg bara för att mitt mos ska få snyggare färg...nix pix.

Tyvärr är det många produkter som är uppbyggda på precis det här sättet. Detta insåg jag när jag skulle göra en helt mjölkfri tårta med maräng till min sons kalas.
Jag brukar nämligen köpa färdig maräng...Min syster brukar säga att en maräng är det enklaste man kan göra. Men jag kan inte. Det blir inte maräng. Det blir äggviteslask (aldrig att mina försök leder till att jag kan vända skålen upp och ner utan att det plaskar ur som man ska kunna göra...) 
Men så är ju syrran kock också....experter brukar ju tycka svåra saker är plättlätt... 
Hur som helst jag skulle alltså köpa maräng till kalaset och det var viktigt att allt, verkligen allt skulle vara helt mjölkfritt eftersom en mjölkallergiker skulle komma. Inga problem tänkte jag eftersom maräng inte innehåller några mjölkprodukter...trodde jag...
Var till varenda affär i min närhet och letade men varenda maräng-usling innehöll skummjölk. Väldigt märkligt tycker jag. Det går ju uppenbarligen att göra maräng utan (även om jag inte kan...beror nog tyvärr inte på brist på skummjölk..) så varför prångla in detta i produkten?
Säkert finns det en förklaring till detta och tyvärr är säkert den förklaringen nåt dumt såsom det blir snyggare färg eller toppigare maräng...
Så är man mjölkallergiker eller vegan så måste man alltså antingen vara svensk mästare i köket eller helt enkelt avstå från maräng...Mycket dumt om ni frågar mig...


Nog om dumheter och dags för mums!
Dagens middag är en av mina gamla klassiker som jag brukar ha som tillbehör till grillat kött men som nu fått träda fram som huvudmål. Denna maträtt har funnit i min mentala receptbok sedan 1997 (och ur-receptet såg egentligen inte alls ut så här) och går att förändra i alla oändlighet...Byt mozzarellan mot fetaost eller varför inte ädelost...ha lite chili i creme fraichen för lite sting eller ha soltorkad tomat istället för vanlig tomat....
Nu gör jag så där t.om. med mitt egna recept...men som sagt detta receptet är väldigt tacksamt för härliga förändringar...Har ännu inte misslyckats en enda gång...

 

Fru L's fyllda Zuccini 

med grekisk sallad och gräddfilstzatziki.


4 pers

Fylld zuccini:
2 zuccini
1 tomat
4msk creme fraiche
1 riven vitlöksklyfta
1 pkt mozzarellaost
salt peppar

Sätt ugnen på 225 grader
Dela och gröp ur zuccinin. Hacka tomaten och zuccini-urgröpet och blanda sedan detta i nen skål tillsammans med creme fraichen, vitlöken och kryddorna.
Dela mozzarellaosten i bitar. Fyll zuccinihalvorna med blandningen och lägg sedan på osten. Gratinera i en ugnsform i ugnen tills osten har smält och fått färg. 

Tzatziki:
3dl gräddfil
1 gurka
2 vitlöksklyftor 
salt, peppar

Riv gurkan i rivjärn och krama ur vätskan ordentligt. Blanda tillsammans med gräddfilen. Riv sedan vitlöksklyftorna och blanda i tillsammans med kryddorna. Gör tzatzikin minst 1 timma in den ska serveras så smakerna hinner sätta sig ordentligt.

Grekisk sallad:
2 tomater
1/2 rödlök
1/2 gurka
100gr fetaost
3 msk olivolja
1,5 msk balsamvinäger
salt
peppar

Skiva tomaterna och löken i halvmånar. Skala gurkan, gröp ur gurkfröna med en sked och skiva den i form av regnbågar. Blanda allt i en vacker skål och smula sedan fetaosten över. Blanda oljan, vinägern och kryddorna väl och ringla sedan över salladen.
(egentligen ska det vara oliver i salladen åxo men det glömde jag köpa...)

Middagen var underbar! Längtar nästan till lunchen imorgon....då tzatzikin kommer vara helt fantastisk...
Men tips för alla barnfamiljer med något kräsna barn: ha lite bröd eller ris till för t.o.m. min annars matglada son sa nej tack till zuccinin (han åt innehållet och det andra men lämnade  ett tomt skal efter sig..)

Tjingeling alla matglada!



 

1 kommentar: